27
Noi
08

Lectie de poezie (2)

Frumoasa mea sfetnica,

Stiindu-te o fire impulsiva si iute schimbatoare, in ale celor ceresti si celor pamantesti deopotriva, imi fac singur morala, fiindca ti-am descris in prima mea lectie numai acele parti ale poeziei care ti-ar fi mereu stramte si fara drum de intoarcere. Ti-am vorbit de rima, de sens si de toate lucrurile frumoase care spun numele tau intr-o poezie, care o fac frumoasa si a ta, numai a ta.

Insa am savarsit pacatul de a vorbi prea mult in reguli, de a fi mai riguros si mai disciplinat decat poate vreodata sa fie arta.

Pentru a-mi repara greseala, iti voi vorbi azi de sens, rima si ritm, insa altfel.

Ca sa contrazic o vorba inteleapta, as vrea sa-ti spun mai intai ca e bine ca viata nu are un sens al ei, pentru ca pe acela mi-l poti da tu, draga mea sfetnica – si te incredintez ca e o modalitate infinit mai placuta si mai insufletitoare de a-mi depana existenta.

Sensul unei singure instante din viata mea, cum este de exemplu scriitura unei poezii se regaseste mereu, in mod unic, intr-o instanta, la fel de singulara, din viata ta. Aceasta instanta poate fi momentul cand o citesti, dar de multe ori poate doar sa-ti para ca acela este sensul. Data fiind unicitatea si desavarsirea sensului, il vei simti fara gres atunci cand iti va veni momentul.

Rima pe de alta parte e un fenomen local, un val de ciocolata si vata de zahar, iluminat si efervescent. Nu trebuie sa fie inteligent sau suparat sau sa te faca sa oftezi. Doi semeni muzicali, egali si siamezi ca doi pisoi, daca ma crezi, dar diferiti: fiind de soi unul in frunte alb, altul in coada, si invers negri amandoi.
🙂

Si stii – frumusetea e sa iei lucrurile rele si vorbele de care cuiva, in secret, ii pare rau – si sa faci din ele lucruri bune si vorbe de care, in secret, sa fie fericit. Si mai mult, sa faci toate acestea intr-o taina atat de mare, incat sa nu creada ca tu le-ai facut astfel.

In sfarsit ritmul – ei bine ritmul e ceea ce-mi lipseste cel mai adesea, sfetnica mea de neam regesc. Si pe acela, mai presus de toate, il caut eu in tovarasia ta si, pe masura ce il numar si il ascult deslusindu-se si ascunzandu-se, mai tare mi-e dor de el si mai cu nesat il savurez.
Si ritmul e dat de un instrument marunt, eratic adesea, sperios si extrem de capricios, pe care fizica nu il poate explica. Pentru a fi mai explicit, asa cum i se cuvine unui filozof, acest instrument poate cuprinde persoane intregi, si locuri si fragmente de timp si totusi este mereu cuprins si inchis si ferecat in trupul unei singure fiinte. Si cu toate acestea, chiar fiinta aceea poate fi de asemenea inchisa in alte instrumente de dat ritmul, si cu toate acestea se poate simti nemarginit de libera – atat de mult incat in afara acelui ritm particular, s-ar simti foarte singura si nefericita.

Ma stradui vezi bine sa dau cat mai mult sens unei teorii atat de incurcate incat nu rimeaza cu nimic.
Dar tu, draga mea sfetnica, esti mai inteleapta decat mine si sunt sigur ca poti face lumina in toata aceasta dezordine de nedescris.


6 Responses to “Lectie de poezie (2)”


  1. Noiembrie 27, 2008 la 10:48 am

    Oare de unde ai luat ideea vietii fara sens?
    Si….ca viata are sens prin prisma unei fiinte? Propria fiinta sau cea de care vrem sa depindem?🙂

  2. 2 beloved maquis
    Noiembrie 27, 2008 la 1:59 pm

    Viata are sens, dar uneori „caile Domnului” pot parea atat de intortocheate incat noi, fiinte marunte si limitate, nu putem sa le dam un sens, sensul nostru, nu sensul lor, decat prin existenta unei alte persoane. Nu degeaba cineva fredona viersul stanescian… „acopera-mi inima cu ceva, cu inima unui copac sau mai bine cu inima ta…”.

  3. Noiembrie 27, 2008 la 2:40 pm

    Imi permit curtoazia de a-ti fredona viersul stanescian🙂 – pentru ca esti confrate guerillero, si uneori, cand pandesti noaptea, cu mitraliera inghetata in mana, de frig, mai suieri luna si-o rasari …😉

  4. Noiembrie 30, 2008 la 10:38 pm

    cel mai mult din textul asta imi place…vocea. ideea- chiar e faina.

  5. Decembrie 2, 2008 la 12:59 am

    unde-I lectia (1) ?? pls


Lasă un răspuns

Arhiva

Cele mai cautate


